Härligt fågelskådande i Tanzania

Stridsörn i Mikumi np, Tanzania

Större stridsörn i Ruaha nationalpark i Tanzania. Foto Peter Hennix

En safari i Tanzania ger inte bara oförglömliga möten med vilda djur.  Omkring 1 100 fågelarter (av Afrikas 1 800) har observerats i Kenya och Tanzania. Jag såg väl ett hundratal av dem och lyckades få hyfsade bilder av ett 60-tal, när Kristina och jag i slutet av december deltog i en safari i södra och östra delarna av Tanzania.

Trots att skådandet efter det vilda djuren prioriterades av både reseledaren och deltagare (utom av Kristina och mig) blev åsynen av fåglarna den stora behållningen för oss båda. Jag lyckade får korn på många fåglar jag tidigare inte ens sett på bild. Lyckligtvis finns flera här hemma i Sverige med bättre kännedom om fågelfaunan i Tanzania. Vid hemkomsten fick jag stor hjälp med artbestämningen av medlemmar i Facebookgruppen  Artbestämning av Fåglar. Kan varmt rekommendera den.

Fler bilder än av stridsörnen ovan finns på denna länk.

Peter Hennix

En reaktion på ”Härligt fågelskådande i Tanzania

Kommentera

